Anmeldelse af Inov8 Race Ultra 290

Anmeldelse af Inov8 Race Ultra 290

 IMG_8380

Da jeg læste, at Inov8 havde lavet en sko specielt til ultraløb, blev jeg voldsomt spændt. Jeg har i en længere periode ledt efter den rigtige sko til de lange løb og prøvet mig frem med blandet succes. Jeg har flere forskellige Inov8 modeller og er meget glad for deres pasform og greb, så det var hurtigt afgjort, at Race Ultra 290 selvfølgelig skulle prøves.

Jeg skulle også løbe mit første 100 + løb i juli i de schweiziske alper, så der var endnu en god undskyldning for at punge ud. Desværre havde modellen først release i Europa sidst i juli, så jeg måtte bestille den hjem fra USA, hvis jeg skulle nå at have den inden mit løb.

Skoens opbygning:

Skoen er bygget op med nogle af de samme kvaliteter som Inov8s trailroc 255 og 245, som jeg har været meget glad for, og det er primært de sko, jeg vil sammenligne med.

Skoen har en Meta Shank 3 Rock Plate, som beskytter fødderne mod de skarpe sten, samtidig med at skoen er fleksibel og tillader en god fornemmelse for underlaget.

Race Ultra 290 M Nav Lim sole 2-14StandardMeta-Shank-3

 

Skoen er bred i tåboksen og tillader fødderne at svulme op ved længere løb. Inov8 opererer typisk med to forskellige former for fit. Standard og precision fit, hvor Race Ultra er standard.

Skoens indvendige materiale hedder X-Static XT2 og skal forebygge bakterieopbygning, herunder at skoen lugter for meget.

Stack height for skoen er 26 mm hæl og 18 mm i forfoden, hvilket giver et 8 mm drop. Dette drop er lidt større end de andre inov8 modeller, som jeg har prøvet, og jeg var meget spændt på, om det ville give mig problemer i forhold til følingen af underlaget.

Bunden af Race Ultra 290 er Inov8s Tri-Endurance outsole, som består af tre forskellige typer gummi af forskellig hårdhed for at sikre godt greb i forskelligt terræn. I øvrigt det samme som trailroc-serien. Dybden på klamperne i sålen er 4 mm på Race Ultra 290 og 4,5 mm i trailroc-serien.

En anden nytænkning fra Inov8 er deres nye Race Ultra gaiter som spændes fast på skoen i siderne via små sprækker lavet til formålet og i snørebåndet foran.

Race-Ultra-290-with-gaiter-on-ISPO

Min oplevelse af Race Ultra 290:

Det første, jeg lagde mærke til, da jeg endelig fik Race Ultra i hånden, var, hvor robust den virkede uden dog at veje for meget. Jeg har vejet min Race Ultra 290 til 340 gram i str. 43. Det er i den tunge ende i forhold til mange af mine andre trailsko i samme størrelse, men de har indtil videre ikke givet mig den rigtige beskyttelse under de lange løb, så det er en pris jeg gerne vil betale, hvis det er den rigtige sko. Race Ultra er forstærket hele vejen rundt og med ekstra forstærkning ved tåboksen og virker på den måde oplagt til de lange løb i bjergene, hvor man kan støde fødderne ind i klipper og lignende. Netop denne forstærkning skulle dog vise sig at være et minus ved skoen, men det kommer jeg tilbage til.

Positivt:

Da jeg bor på Frederiksberg, blev min første tur i Race Ultra 290 en tur i Søndermarken. Altså hårdt underlag og asfalt. Fornemmelsen, da jeg trådte i skoen første gang, var god. Skoen føles rigtig behagelig at have på, og der er intet indvendigt i skoen, som på nogen måder generer foden. Der er plads til min forholdsvis brede fod i tåboksen, og skoen giver en fornemmelse af god stødabsorbering. Skoen var da også behagelig at løbe på asfalt i, og netop absorberingen kunne mærkes i forhold til mine Inov8 trailroc sko. Efter min første tur i Søndermarken var jeg altså rigtig tilfreds med mit køb, da det var tydeligt, at skoen uden problemer kan klare lange ture på asfalt også.

Næste test var en 30 km tur på det røde spor i Hareskoven. Igen var jeg positivt overrasket. Skoen har et godt greb på de tørre spor i Hareskoven, og specielt ved retningsskift holder sålen et godt greb i underlaget. Selve fornemmelsen for underlaget var også god, men det kunne dog godt mærkes, at jeg ikke var helt så tæt på jorden som i mine trailroc.

Skoens store prøve var mit 100 km løb i Alperne. Netop fordi mit løb var i bjergene, var jeg ikke i tvivl om, at Race Ultra 290 var skoen, jeg ville vælge. Løbet var teknisk svært til tider, og underlaget var meget varieret gennem de 100 km. Desværre regnede det 70 % af tiden, og her kom skoen til kort, men det vender jeg tilbage til.

Race Ultra 290 er virkelig god at løbe langt i, og den gode fornemmelse, jeg havde, første gang jeg trådte i skoen, var den samme under løbet. Skoen giver en god stødabsorbering, når man løber på klipperne, og beskytter foden, når man træder skævt og støder foden mod klipperne. Grebet på de hårde klipper er godt, og netop som på min tur Hareskoven udmærker skoen sig ved retningsskift på hårdt underlag. På nedløb behøver jeg ikke koncentrere mig 100 % om placeringen af min fod, da beskyttelsen via deres meta-shank fungerer godt, og løse sten og rødder ikke mærkes så voldsomt. Dette var virkelig et plus. Det var heller ikke noget problem at løbe hurtigt på nedløbene, så længe det var hårdt underlag. Jeg vrikkede ikke om en eneste gang på turen, på trods af at skoen er højere end de andre, jeg normalt løber i. En anden god ting ved Race Ultra 290 er netop den øgede stødabsorbering i hælen, som for mig virkelig gjorde en forskel under det lange løb. Gaitersystemet virkede godt, men man skal huske at bruge det nogle gange, inden man stiller op til et løb, da de små huller først skal udvides, før man kan klippe gaiterne hurtigt af og på, da de er meget stramme fra starten.

Negativt:

Som jeg var inde på tidligere, var der dog et par minusser ved Race Ultra 290. Hvis der er mudder på menuen, synes jeg ikke den lever op til mine forventninger. Med en dybde på 4 mm i klamperne tænkte jeg, at den ville stå en smule bedre fast i mudder end tilfældet er. Når jeg læser nogle af de engelske anmeldelser af skoen, virker det til at de er meget tilfredse med grebet i mudder, men Race Ultra gør det ikke helt for mig i muddersammenhæng.

Et andet minus ved skoen er den tykke flap under snørebåndet. På mit løb i regnvejr sugede den en del vand. Den er selvfølgelig lavet lidt tyk for komforten, men jeg synes alligevel, at det er lidt for meget. Det er måske en smagssag.

Det sidste minus ved skoen er den førnævnte forstærkning, der går hele vejen rundt om skoen. Jeg ved ikke, om jeg har været ekstra hård ved mine sko, eller om forstærkningerne har været dårligt limet fast på netop mine sko, men efter mit løb i Schweiz var forstærkningen gået op på begge mine sko og en del grus og sten havde sneget sig ind i skoen under løbet. Det er ikke godt nok for en sko, som inov8 gerne vil sælge som ”skoen” til Ultraløb (se billedet nedenfor). Jeg håber, at jeg bare har været uheldig med limningen.

foto 4

KONKLUSION:

Jeg synes, at de positive ting opvejer de negative, og at Race Ultra 290 skal have en plads i mit trailsko-sortiment i fremtiden. Skoen er som skrevet behagelig at løbe i, og den ekstra stødabsorbering er lige det, jeg har manglet til de lange løb. Lige netop det at skoen kombinerer fornemmelse for underlaget, god pasform samt beskyttelse gør, at den passer godt ind i mit trail-sortiment. Jeg vil gerne fremhæve grebet på det hårde samt løse underlag og holdbarheden på Inov8s Tri-Endurance outsole. Jeg vil dog udelukkende bruge den til de lange og tørre løb, da jeg synes, at det er her, den har sin force. Den er også oplagt som en ”door to trail” sko, da den er meget alsidig og godt kan klare en lille smule mudder.

Til foråret 2015 kommer der en Race Ultra 270, som jeg glæder mig til at prøve. Den har et lavere drop, og forstærkningen rundt om skoen er lavet lidt anderledes. Det bliver spændende. I mellemtiden kan jeg godt anbefale Race Ultra 290.

 

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar